Automobilisten rijden door op versleten banden

Bijna 90 procent van de Nederlandse automobilisten weet niet bij welke profieldiepte hun autobanden toe zijn aan vervanging. Ze blijven dan gewoon doorrijden.

Te weinig bandenprofiel is bij de APK de voornaamste aanleiding voor afkeur, reparatie of vervangingsadvies. Slechts 12,2 procent weet dat er bij de APK wettelijk een advies voor vervanging van de banden is voorgeschreven als het profiel minder dan 2,5 millimeter is. Bijna 84 procent van de respondenten denkt dat er veel langer veilig kan worden doorgereden, tot er nog maar 2 millimeter profiel over is (36,5 procent) of zelfs nog maar 1,5 millimeter (47,4 procent). Het wettelijke minimum is 1,6 millimeter, maar die grens is bij meer dan de helft van de automobilisten niet bekend, ruim een kwart denkt 1,2 millimeter en volgens meer dan 10 procent is 0,6 millimeter het minimum. Bij zulke waardes zijn de banden echter al zo goed als kaal en dus levensgevaarlijk.

Uit APK-cijfers over 2016 blijkt dat het gebrek aan bandenprofiel veruit het meest voorkomende mankement is. In 15,7 procent van de gevallen zorgt het voor APK-afkeur of voor goedkeur na reparatie. Een profieldiepte van tussen de 1,6 en 2,5 millimeter is daarnaast goed voor 33,9 procent van de adviespunten bij APK’s.