Inhaalverbod vrachtverkeer aangepast

Rijkswaterstaat heeft in samenwerking met verschillende brancheorganisaties na vijf jaar weer eens met een kritisch oog naar het Nederlandse wegennet gekeken om te zien waar vrachtauto’s het beste wel en ook juist niet kunnen inhalen. Op 80 extra kilometers geldt binnenkort een inhaalverbod.

Hiervoor publiceerde Rijkswaterstaat vandaag een nieuw verkeersbesluit. De dienst stelt dat een actualisatie van het inhaalverbod voor vrachtverkeer (IVV) de doorstroming van het verkeer op snelwegen bevordert. Op verschillende trajecten wordt met het nieuwe besluit het tijdvenster aangepast waarin het vrachtverkeer niet of wel mag inhalen. Zo zijn verschillende spits- en dagvensters gewijzigd. Ook zijn verschillende trajecten uitgebreid.

Daarnaast worden er op wegtrajecten die langer dan 30 kilometer zijn en waarop een inhaalverbod van kracht is korte inhaalmogelijkheden gecreëerd. Hiermee wil het Rijkswaterstaat colonnevorming voorkomen. Op sommige A-wegen waar nu twee keer drie rijstroken liggen, worden de inhaalverboden opgeheven. Het Nederlandse snelwegennet telt na de aanpassingen 947 kilometer aan trajecten waar een IVV geldt. Voorheen was dat op 867 kilometer. Rijkswaterstaat heeft in 2014 afgesproken om elke vijf jaar een blik op het wegennet te werpen om wijzigingen voor het IVV door te voeren.