Meer dan de helft (53 procent) van de automobilisten in Nederland onderschat of is zich totaal niet bewust van de veilige remweg die nodig is bij het rijden op snelwegen in natte omstandigheden.
Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door OnePoll in heel Europa; in opdracht van Apollo Tyres Ltd onder duizend autobezitters per markt.
Automobielorganisaties en regelgevende instanties raden aan om de gebruikelijke afstand van twee seconden tot de voorligger te verdubbelen bij het rijden op een nat wegdek. 31 procent van de autobezitters denkt echter dat een afstand van minder dan vier seconden gepast is, terwijl 22 procent niet weet welke afstand ze moeten aanhouden. Bovendien is minder dan een kwart (22 procent) zich ervan bewust dat bij nat weer de remweg verdubbeld moet worden. Autobezitters tussen 45 en 54 jaar bleken het minst op de hoogte te zijn van de juiste remweg op nat wegdek: slechts 13 procent kende de juiste richtlijn.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS en RIVM/Emissieregistratie. Met Europese wetgeving is voor elke luchtverontreinigende stof een maximale uitstoot vastgelegd ten opzichte van 2005. Er moeten sinds 2020 bijvoorbeeld 45 procent minder stikstofoxiden uitgestoten worden dan in 2005. Vanaf 2030 moet de uitstoot van stikstofoxiden 61 procent lager zijn dan in 2005. Voor alle luchtverontreinigende stoffen was de uitstoot in Nederland sinds 2020 lager dan het emissieplafond dat vanaf toen gold. Ook was de uitstoot van elke stof in 2024 lager dan het plafond dat vanaf 2030 geldt.
Voorlichting
“Dit onderzoek onderstreept het belang van voortdurende voorlichting over remwegen”, aldus Yves Pouliquen, Vice President, Commercial EMEA, Apollo Tyres Ltd. “We raden autobezitters ook aan om vóór aankoop van banden de natte gripklasse te controleren, zodat ze erop kunnen vertrouwen dat het product hen niet in de steek laat bij slecht weer.”
Voor verdere informatie over het Bandenlabel bel Egbers Beek: 0316-531349
(Bron: Aftersales Magazine)